«ο σιωπών δοκεί συναινείν», qui tacet consentire videtur (όπoιoς σιωπά φαίνεται ότι συναινεί)

ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ
Ιωάννης ΒΡΥΖΑΣ
δικηγόρος - Δρ Νομικής - ΔΜΣ Ποινικού Δικαίου
Βασ. Ηρακλείου 37-39
τηλ. 2310-238435 κιν. 6977-813733
Ε-mail : vryzas-1@otenet.gr
546 24 Θεσσαλονίκη

Πέμπτη, 29 Δεκεμβρίου 2016

Τα ονόματα της λίστας Λαγκάρντ

http://www.theinsider.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=22001:idoy-ta-2059-onomata-tis-qlistas-lagkarntq&catid=1:politics&Itemid=27


Στον «αέρα» τα πρόστιμα για τις λίστες Λαγκάρντ και Μπόργιανς

Στον «αέρα» βρίσκονται οι φορολογικοί έλεγχοι αλλά και τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν σε μεγαλοκαταθέτες που περιλαμβάνονται σε «λίστες» του εξωτερικού, όπως η λίστα Λαγκάρντ και η λίστα Μπόργιανς, για χρήσεις πριν από το 2006, με αποτέλεσμα να τίθενται εν αμφιβόλω έσοδα περίπου 1 δισ. ευρώ που σχεδιάζει να εισπράξει το υπουργείο Οικονομικών.

Πρόκειται για απόφαση του Διοικητικού Εφετείου της Αθήνας, που τον περασμένο Ιούνιο δικαίωσε προσφεύγοντα και μπορεί να λειτουργήσει ως «δεδικασμένο», εφόσον υπάρξουν ανάλογες προσφυγές.

Σύμφωνα με την απόφαση του Διοικητικού Εφετείου, που στη συγκεκριμένη περίπτωση ακύρωσε πρόστιμα και πρόσθετους φόρους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ που είχαν επιβληθεί στον προσφεύγοντα, οι παραβάσεις για χρήσεις μέχρι και το 2006 έχουν παραγραφεί και ο μοναδικός τρόπος για να γίνει έλεγχος μετά την πενταετία (σ.σ. οπότε τα όποια αδικήματα υποπίπτουν σε παραγραφή) είναι να έχει γίνει έλεγχος πριν αυτή παρέλθει και να προκύψουν νέα στοιχεία στη συνέχεια, ώστε η φορολογική διοίκηση να έχει το δικαίωμα συμπληρωματικού ελέγχου.

Ως προς τη χρήση του 2007, σύμφωνα με την απόφαση, μπορεί να διενεργηθεί συμπληρωματικός έλεγχος, εφόσον η διοίκηση αποδείξει ότι δεν μπορούσε να έχει πρόσβαση στα απαραίτητα στοιχεία κατά τη διενέργεια του αρχικού ελέγχου.

Το Διοικητικό Εφετείο στο σκεπτικό του επικαλείται απόφαση του ΣτΕ, που έκρινε ότι οι παρατάσεις στην παραγραφή φορολογικών υποθέσεων είναι αντισυνταγματικές, δεδομένου του δικαιώματος των πολιτών στην ασφάλεια του Δικαίου.

Οι «λίστες» με τους μεγαλοκαταθέτες σε τράπεζες του εξωτερικού εμφανίζονται με τη μορφή cd. Επ’ αυτού το Διοικητικό Εφετείο σημειώνει ότι αυτό δεν μπορεί να αποτελέσει νέο στοιχείο προκειμένου να παραταθεί η παραγραφή και ως εκ τούτου θα πρέπει να εκδοθεί ξεχωριστή εντολή ελέγχου για κάθε έναν από τους φορολογουμένους.

Περαιτέρω, κατά τους διοικητικούς δικαστές που έκριναν την προσφυγή, οι φορολογικές υποθέσεις δεν εμπίπτουν στην προβλεπόμενη με νόμο του 2013 20ετή παραγραφή, καθώς ο επίμαχος νόμος δεν έχει αναδρομική ισχύ και ως εκ τούτου αφορά τις υποθέσεις από το 2014 και εντεύθεν.

Η εν λόγω απόφαση αλλά και ανάλογες που έχουν εκδοθεί κατά καιρούς από εφετεία της χώρας έχουν θορυβήσει το υπουργείο Οικονομικών, που διαβλέπει πιθανή διεύρυνση της «τρύπας» στα έσοδα, δεδομένου ότι αναμένει να εισπράξει περίπου 1 δισ. ευρώ από βεβαιώσεις φόρων και προστίμων σε μεγαλοκαταθέτες που περιέχονται στη λίστα Λαγκάρντ, στη λίστα Μπόργιανς, αλλά και στη λίστα των 65 cd που αφορά 1,3 εκατομμύρια πρόσωπα.

Στο πλαίσιο αυτό, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων έχει ήδη απευθύνει στο Συμβούλιο της Επικρατείας προδικαστικό ερώτημα, ζητώντας να ενημερωθεί για τον ακριβή χρόνο παραγραφής των συγκεκριμένων υποθέσεων, προκειμένου να ξεκαθαριστεί ποιοι έλεγχοι είναι «ενεργοί» και ποιοι είναι επί της ουσίας «άτοποι».